Afvisningsprocent betyder procentdelen af dine besøgende der kun har set den side de har landet på, hvorefter de har forladt dit site.

Vi er enige om, at en høj afvisningsprocent (Bounce Rate), ikke er godt for noget. Det kan være tegn på at:

1. De besøgende finder ikke det de søger.

2. Din landingsside er ikke brugervenlig nok.

3. Siden lever ikke op til forventninger den besøgende havde.

 

Det er frustrerende at besøgende forlader din hjemmeside hurtigt, når du har brugt tid på godt indhold og måske penge på trafik! Det betyder også at du i sidste ende går glip af konverteringer.

Google er heller ikke glad for at sende brugere ind på sider med høj afvisningsprocent, så det påvirker også dine organiske placeringer.

I dette indlæg får du 23 metoder der med garanti vil reducere din afvisningsprocent - også selvom du kun implementere få ting fra listen.

 

23 metoder der reducerer din afvisningsprocent!

 

1. Få mere relevant trafik. Gå efter flere long tail søgeord når du arbejder med SEO og AdWords. Generisk søgeord skaber ofte dårlig trafik. Målret dig efter din niche inden for dit felt.

2. Øg hastigheden på dit site. Tålmodigheden hos internet brugere er meget kort. Optimer din side så det højest tager max 2,5 sekunder i load time. Jeg kan bl.a. anbefale at du bruger AMP Accelerated Mobile Pages.

3. Lav overskuelige landingssider. Tænk over hvad du helst vil have den besøgende til at gøre og gør det tydeligt på siden. Der skal helst ikke være for mange valg, ellers bliver det hurtigt uoverskueligt.

4. Brug mega menu. En mega menu er pt. den mest brugervenlige menuer til desktop brugere. De besøgende får hurtigt et godt overblik og de får mere lyst til at fortsætte på din side.

5. Enkel og brugervenlig mobilsite. Min gode ven Loui Kiær har skrevet en god artikel om hvordan du kan optimere dit mobil site. Du kan læse artiklen om mobiloptimering her.

6. Brug en overskrift der fanger. Skriv hvad den besøgende kan få ud af at blive på siden.

7. Undgå popup der fylder hele skræmen. En popup kan være rigtig god til mange ting, men er den for aggressiv, skræmmer den også nogle væk. Tænk meget over hvordan du bruger popups og husk at test siden med og uden.

8. Tydelig Call to Action. Hvad er næste skridt hvis den besøgende vil købe din ydelse og kontakte dig.

9. Lav en kort beskrivelse af hvad de besøgende får ud af at læse artiklen, eller købe produktet.

10. Skab et behov for at udforske andre sider på sider på hjemmesiden. Hvis du har mulighed for det, så brug landingssiden til at beskrive problemstillingen. Lav derefter en Call to Action knap der linker til løsningen på en anden underside.

11. Brug online survey til at spørge de besøgende hvad du kan gøre bedre på siden.

12. Tydelige USP'er. Hvis du tilbyder gratis fragt på alt, så vis det tydeligt på alle landingssider. Skriv dine bedste selling points i fx headeren.

13. Chat med dine besøgende. Den bedste kundeservice du kan tilbyde.

14. Flot design. Et grimt og outdated design skræmmer ganske enkelt folk væk.

15. Åben eksterne links i nye vindue. Gør det let for de besøgende at vende tilbage til din side igen.

16. Brug de rigtige farver. Jeg vil anbefale denne artikel fra quicksprout.com om psykologien bag farver.

17. Fjern distraherende elementer. Less is more. Er din side for rodet, så vil en stor del løbe skrigende væk.

18. Fremhæv søgefelt. Hvis dit søgefelt virker godt, så vær bedre til at opfordre til en søgning. det er ofte den hurtigste vej til hvad kunden søger.

19. Optimer din 404 side. Det behøver ikke ligne en fejlside fra 90'erne. Den kan ofte designes og gøres meget mere hjælpsom over for de besøgende.

20. Del tekst op i afsnit. Der gør din tekst mere spiselig og flere vil kunne overskue at læse den.

21. Brug punktform. Endnu et redskab til at gøre dine tekster mere overskuelige.

22. Anvend større skriftstrøelse. Brug størrelse 16 - 20 i skriftstørrelse. Det fungerer meget bedre på mobilen.

23. Brug interne links. Super godt for SEO og så hjælper det de besøgende videre til andet indhold.

 

Jeg vil anbefale at du kun implementerer få ting af gangen eller tester til ændringer. Kun ved at teste og analysere opnår du de bedste resultater.

Og husk så at fejre de små succeser!

Kategorier: Guides