Du er sikkert landet på denne side, fordi du vil have mere ud af din webshop. Er det tilfældet, så har jeg en god nyhed – Du kan altid få mere ud af din webshop!

Denne side er til dig der vil have en større grundlæggende viden omkring konverteringsoptimering.

 

 

Hvad er konverteringsoptimering?

Lad os starte med at præcisere, hvad konverteringsoptimering er. CRO, som konverteringsoptimering ofte forkortes, står for Conversion Rate Optimization. Men hvad vil det sige? Langt de fleste virksomheder har udarbejdet en strategi for, hvordan de får flest mulig besøgende ind på deres webshop. De benytter måske søgemaskineoptimering (SEO), Google Adwords, Facebook annoncering eller andre medier, som kan være med til at generere trafik.

Det store spørgsmål er, om virksomhederne har tænkt på, hvad de potentielle kunder foretager sig, når de er kommet ind på shoppen. Her kommer konverteringsoptimering ind i billedet. Det, som har stor betydning for din virksomhed er nemlig, hvordan de mange besøg kan konverteres til handlinger.

 

Du skal spore flere konverteringer end salg

En online strategi for din virksomhed bør indeholde overvejelser i forhold til konverteringsoptimering. Hvilke handlinger ønsker du, at de besøgende skal udføre på dit website? Handler det om at sælge et eller flere produkter eller ydelser til kunden (=makrokonvertering)?

Det kan det meget vel gøre, men der er helt sikkert andre handlinger, som er yderst interessante at få de besøgende til at udføre.

En handling eller et formål kan lige så vel være at blive skrevet op til et nyhedsbrev, skrive en kommentar til et blogindlæg, lave en anmeldelse af et købt produkt, oprette en brugerprofil, vise interesse for en begivenhed, læse et blogindlæg, eller måske noget helt andet. Alle disse handlinger, som er de potentielle kunders måde at vise interesse på, kaldes også for mikrokonvertering.

Tænk på alt det der kunne være interessant at måle på din webshop eller website.

 

Dine knapper skal være grønne! – eller skal de?

“Én præcis måling er mere værd end tusind eksperters meninger”

Sådan lyder en udtalelse fra Admiral Grace Hopper, som på mange måder var forud for sin tid, når det kom til hendes interesse for udviklingen af programmer til at lave præcise målinger. Og præcise målinger er netop et af elementerne, når det kommer til konverteringsoptimering.

Skal din virksomhed arbejde med CRO, er det en god ide at holde sig for øje, at der ikke kan udarbejdes en universal guide til hvad der virker, og hvad der ikke virker.
Der er altså ikke en endegyldig ”best practice”, som fører virksomheden gennem en på forhånd udarbejdet skabelon, hvor der efterfølgende kan sættes hak ved ”gennemført”. Det handler derimod om at lære at forstå sine besøgende, og derefter bruge den opnåede viden til at optimere kunderejsen.

 

Trin for trin guide

Trin 1:
Inden der igangsættes eventuelle handlinger, er der én ting, som er gældende for alle virksomheder. Sæt et mål for, hvor meget konverterings raten skal stige! Målbare mål gør det muligt at måle succesen.

Husk at det ikke kun behøver at være hårde konverteringer som salg eller bookinger. Det kan også være mikrokonverteringer.

 

Trin 2:
Når virksomheden vil konvertere flere besøg til handlinger, er det godt at starte med at se på, om websitet har effektive CTA-budskaber (Call To Action). Det kan både være rent grafisk, og det kan være rent tekstmæssigt. Den besøgende skal altså få lyst til at udføre en handling. Det er ikke anderledes, end hvis en kunde kommer ind i en fysisk butik, og denne ikke indbyder til, at kunden får lyst til at købe noget eller vende tilbage.
Når der er tale om besøg på et website, er det endnu nemmere for den besøgende at forlade sitet igen uden at foretage en handling, end det er i en fysisk butik. På websitet skal virksomhedens CTA-budskaber altså være endnu mere klare, og de skal ikke mindst være motiverende for den besøgende. De skal være lette at finde, og det skal være nemt for den besøgende at udføre den ønskede handling. Brugervenlighed er derfor et vigtigt element på virksomhedens website.
Det samme gælder sikkerhed. Kan den besøgende føle sig sikker, når denne udfører en handling på websitet? Ved at synliggøre, at det er et sikkert website, øges mulighederne for, at den besøgende foretager handlingen. Social proof er et andet element i samme fase. Kan den besøgende se, at andre brugere har haft glæde af at benytte virksomhedens website? Det er endnu et af elementerne, som sikrer, at virksomhedens CTA-budskaber påvirker konverteringsraten i positiv retning.

 

Trin 3:
Analyse af hvad de besøgende foretager sig på virksomhedens website er næste step. Der findes en del forskellige værktøjer hertil:

Google Analytics. Kan bruges til at opsamle informationer om de besøgende på websitet. Helt uundværligt når du skal finde de ”svage led ”på din hjemmeside. Hvor er afvisningsprocenten høj? Hvor falder de besøgende fra i checkout, osv.

Det er typisk også i Google analytics på måler din konverteringsrate og opsætter de forskellige mål.

Google Tag Manager. Værktøj der let giver dig mulighed for opsætte mål, uden du skal indsætte kompliceret scripts på din side.

Hotjar. Heatmaps, videooptagelse, surveys, polls. Før Hotjar var listen af programmer lang, men i dag kommer du rigtig langt med bare Hotjar.

Brugertest.

 

Trin 4:
Efter at have fundet frem til, hvilke problematiske områder websitet har, skal der findes løsninger. Det vigtigste ved de nye løsninger er få testet, om de faktisk også forbedrer virksomhedens konvertering. Det kan testes meget præcist ved at lave splittest (A/B test). Der findes flere værktøjer til at gennemføre splittest. Her testes flere versioner af samme website, så det kan konstateres, hvilken udgave af websitet der giver den bedste konvertering.

 

En kontinuerlig proces

Efter ovenstående trin er gennemført, har du oparbejdet nyttig viden i forhold til konverteringsoptimering. Men husk, at de besøgendes adfærd på websitet vil ændre sig løbende, og det vil derfor være optimalt at du kontinuerligt arbejder med CRO.