Vi kan alle blive enige om, at splittest er vejen frem, når det handler om konverteringsoptimering.

Men hvad er vigtigst at teste lige nu på din hjemmeside?

Uden tvivl! Du kan se rigtig meget i Google Analytics og på heatmaps, men du ved ikke hvad de besøgende tænker.

  • Hvorfor forlader så mange din checkout?
  • Hvorfor er gennemsnitlig besøgstid kun 20 sek på din vigtigste landdingsside?

I denne artikel lære du, hvordan du kommer i gang med online survey og hvordan du får succes ved at bruge dem.

Stiller du de rigtige spørgsmål på de rigtige tidspunkter, får du viden der vil skabe mere vækst for din virksomhed.

1. Sådan kommer du igang

Det er super nemt at komme i gang med at lave online surveys på din hjemmeside. Du kan endda komme i gang helt gratis.

De mest populære programmer er nok SurveyMonkey og Hotjar. Begge kan du prøve gratis, men du får selvfølgelig mere ud af de betalte pakker.

Jeg er selv blevet rigtig glad for Hotjar. Det er billigt, enkelt og kan meget andet end surveys.

Hotjar priser

Efter oprettelse modtager du et script du skal indsætte på dit site. Der følger en guide med.

Wupti! Så er vi i gang.

2. Undgå dårlig timing

Vi kender det alle. Du klikker ind på en hjemmeside og BOING! Så hænger der en banner der tigger og beder om din mail.

Nyhedsbrev popup er selvfølgelig ikke det samme som en survey popup. Dog vil jeg stadig anbefale, at du ikke aktivere en popup efter 0 sekunder.

Vil du spørge en pige/dreng efter deres telefonnummer, før du som minimum har præsenteret dig selv? Nej vel! Nogle vil måske, men det optimerer ikke muligheden for at få det nummer.

Som med den berømte cookie banner, så lærer vi at klikke popups væk, uden at læse hvad der står. Timing er vigtig fordi, du på kort tid skal have gode svar, uden at genere de besøgende.

Her er hvad du skal gøre:

Brug kvitteringssiden

Besøgende der gennemfører en handel, eller udfylder en kontaktformular, lander på en kvitteringsside. Her er det ideelt at stille spørgsmål om deres oplevelse på hjemmesiden. Kundens erindring med interaktionen er helt frisk og her “generer” vi ingen før efter konverteringen.

Smæk bare den store banner op på kvitteringssiden nogle sekunder efter siden er loaded. Jeg aktiverer denne popup efter 3 sekunder.

Hotjar survey popup

Hvilke spørgsmål du skal stille her, får du svar på i punkt 3.

Brug Google Analytics

Du har også brug for feedback fra besøgende der ikke bliver til kunder.

Sådan gør du.

Brug Google Analytics til at finde landingssider der med mange besøgende, men som du ikke får meget ud af.

Du skal kigge efter sider med:

  • Lav konverteringsrate
  • Høj afvisningsprocent
  • Kort besøgstid

Der er højst sandsynligt noget de besøgende ikke er tilfredse med på disse sider. Nu skal du finde ud af hvad det er.

Næste trin får du de spørgsmål, jeg har fået den bedste feedback fra.

3. Spørgsmål der giver dig succes med din online survey

Hvad er “de rigtige” spørgsmål? Det kommer an på hvad casen er. De spørgsmål du får i dette afsnit, er spørgsmål de fleste kan bruge.

Lad os starte med kvitteringssiden.

Hold dig til få spørgsmål. Har du 10 spørgsmål, er det de færreste der gider starte på det første. Du gør også der efterfølgende arbejde lettere for dig selv, med få spørgsmål.

3 spørgsmål kan de fleste overskue.

Her er 3 spørgsmål der giver dig en hel liste over ting du kan forbedre på din webshop. Har du ikke en shop, men en service, så kan du bruge de samme spørgsmål ved at omformulere dem lidt.

Spørgsmål 1 på kvitteringsside:

Hvad overbeviste dig om at handle hos os, fremfor en konkurrent? 

Når du har en lang liste med svar, ved du hvad dine kunder sætter pris på hos din forretning. Ofte får du også svar på hvad kunderne mener, du gør bedre end konkurrenterne.

Du har sikkert selv en idé om, hvad du gør bedre end dine konkurrenter. Glem det et øjeblik og lyt til dine kunder.

Matcher de ting du fremhæver på din side, det der er vigtig for dine besøgende?

Måske er det gratis levering og lave priser du fremhæver mest, men det er i virkligheden den hurtige levering de sætter mest pris på.

Det finder du ud af nu og så må du i gang med at teste.

Spørgsmål 2 på kvitteringsside:

Er der noget der næsten stoppede dig fra at købe fra os i dag?

Jeg ELSKER det spørgsmål!

Kunderne som svarer på spørgsmål 2, har et øjeblik været i tvivl, om de skulle handle eller ej. Der er helt sikkert også mange besøgende som er i tvivl, men som vælger ikke at handle.

Tænk hvis du kan overbevise flere tvivlere, til at blive kunder. Det kan du nu!

Spørgsmål 3 på kvitteringsside:

Hvad kunne vi have gjort for at gøre din oplevelse endnu bedre? 

Et meget generelt spørgsmål, men det er godt at have med. Her bliver du gjort opmærksom på fejl, eller informationer de besøgende ikke kan finde på siden.

Færdig online survey

Nok om kvitteringssiden. Hvad med de andre sider?

Som beskrevet i punkt 2, så kan du finde egnede sider til surveys i Google Analytics. Når du har fundet de sider du ønsker feedback fra, så er du klar til at stille spørgsmål.

På landingssider med mange besøgende bruger jeg ikke popup, som på kvitteringssiden. Det er svært med timing, så derfor bruger jeg polls. Så er spørgsmålet synligt mens den besøgende udforsker landingssiden.

Brug spørgsmål som:

  • Hvordan kan vi gøre denne side endnu bedre?
  • Hvordan kan vi gøre denne side mere brugervenlig?
  • Hvad søger du på denne side?
  • Hvad er den vigtigste information du søger på denne side?

4. Brug segmentering og få mere ud af dine svar

Med segmentering kan du få et endnu bedre indblik i, hvem dine besøgende er og hvordan de forskellige segmenter tænker.

Brug det første spørgsmål i din survey til segmentering.

Det er lettere at få folk i gang med et spørgeskema, hvis det første spørgsmål er meget enkelt. Undgå at segmentere på for mange ting på en gang. Jo flere segmenteringer du laver, desto flere svar har du brug for.

Spørgsmål til segmentering

Du kan segmentere på rigtig mange ting. Her er blot nogle forslag:

  • Har du handlet hos os før?
  • Hvad er dit køn?
  • Hvad er din alder?
  • Er det første gang du besøger vores webshop?

5. Sådan får du det bedste overblik over svar

Uden et godt overblik, er det svært at få noget ud af dine svar. Du vil gerne have overblikket, så du let kan se, hvilke svar der går igen. Det er sandsynligvis de rettelser du vil få mest ud af at implementere.

Indsæt dine svar i et regneark.

Indsæt svar i en lodret spalte. Hver gang du støder på et nyt svar, skriver du emnet op øverst i en vandret linje. Et billede siger mere end tusind ord:
Som vist på billedet sætter du ud fra hvert svar et hak, så det matcher emnet i øverste vandrette linje.

Indsæt en counter over hvert emne, så du ikke selv skal tælle til sidst.

Eksempel:

Excel eksempel

6. Start optimering med low hanging fruits

Nu har du fået et godt overblik over dine svar, men hvad skal du starte med at optimere?

Er der helt små rettelser som stavefejl eller misvisninger, skal det selvfølgelig rettes asap. Derefter kan du bruge samme system som jeg bruger, når jeg prioriterer opgaverne.

Start med at give hver optimering point fra 1 – 100.

100 er så vigtigt at hjemmesiden næsten ikke kan fungere uden rettelsen. 1 er en ligegyldig rettelse du måske vil teste af om et år.

Derefter giver du rettelserne en sværhedsgrad fra 1 – 10, alt efter hvor svært, dyrt og tidskrævende opgaven er.

1 er en let og hurtig opgave der ikke koster noget. 10 er en dyr opgave du skal have en udvikler til at lave.

Til sidst tager du blot opgavens point og dividerer med sværhedsgraden. BUM! De rettelser med det højeste tal, starter du med.

7. Glem ikke splittest!

Selvom mange kunder skriver, at du skal lave om på en specifik ting, så er det ikke sikkert at størstedelen af dine besøgende har samme opfattelse. Derfor skal du lave splittest, der hvor det giver mening.

Jeg har endnu ikke en guide til splittest. Så indtil videre må jeg henvise dig til en fremragende guide Mogens Møller har lavet. Gå til splittest guide.

Skriv endelig til mig hvis du har spørgsmål eller skriv en besked i kommentarfeltet.

Husk at fejre de små succeser!

Kategorier: Guides